Hvordan få dem du vil- til å stoppe opp ved akkurat deg, og høre på hva du har å si? Og hvordan klarer du det før du har et ferdig produkt?
Vi jobber med å utforme en profil for Sensario. Sensario er en bedrift som jobber med det siste innen trådløs sensorteknologi. Sensorteknologi som med mesh-kommunikasjon kan utrette en forskjell i mange ulike segmenter av samfunnet vårt.
Derfor er også Sensarioprosjektet, som vi kaller det, mer enn bare en profil. Det er mange. Sensario retter seg mot mange målgrupper, fordi denne teknologien er løsningen på mange ulike problemer. Dette skal vi visuelt klare å formidle. Vi prøver å formidle at dette er løsningen på ulike problemer- at løsningene er tilpasset hvert enkelt segment og at løsningene bunner i akkurat det samme. Siste generasjon sensorer, som på mange ulike måter kan fortelle det du vil vite – når og hvor du vil vite det. Komplisert? Ja og nei.
La oss se på jobben.
Sensarios element og kjennetegn er S’en. Den er direkte bygget opp på samme måte som meshkommunikasjonen blir visualisert. Forhåpentligvis er man et skritt nærmere å forstå – og å like. Navnetrekket Sensario pluss en stor S bygget med meshkommunikasjon.
Idéen til visualisering er det som regel kundene som har, uten å alltid vite det selv. Etter å ha hørt SensarioPål prate og tegne, var det ikke mye tvil om hvordan det hele skulle konseptualiseres og visualiseres.
I første omgang tar vi for oss navn, logoer og profil. Vi må, til tross for at ikke bedriften er ferdig utformet, lage en plan – et konsept- som vi kan forholde oss til utover i prosessen, parallelt med bedriftens utvikling og form. Det må være noe som kan fungere som en base, noe som kan selges før noe annet er skutt, og ikke minst noe som kan endres om det kreves. Mange hensyn å ta, og alt er relativt. Nå hører det også med til historien at alle supernerdsa i de kretser Sensario-gutta vanker, higer etter domeneendelsen .io, og det er selvfølgelig tatt med i betraktingen i alt fra navnevalg og domenevalg. Vi gikk noen runder med ulike alternativer. Det ser enkelt ut nå hva?
Vi foreslår å leke litt med S’en. Vi lar den komme til live. På nettsiden har vi ved hjelp av svg visualisert et aktivt sensorsystem ved at en algoritme forteller når de ulike sensorene skal pulsere.
[raw]
[/raw]
På visittkortene vil vi at hver ansatt skal ha sin helt egen sensoridentitet ved at kombinasjonen av sensorer som pulserer er unik for hver ansatt. Her er det dog visse begrensninger ved at antall kombinasjoner ikke kan bli høyere enn det som kombinatorikken kan beregne for oss. Ergo kan ikke Sensario få et høyere antall ansatte, enn antall kombinasjoner mulig i S’en. Sikre kilder vil ha det til at Sensario faktisk kan ansette 268.435.452 i tillegg til dem som jobber der idag. Dette er vel og merke- dersom alle kombinasjonene taes i bruk. Hårete mål? Ja og nei. Neida.
Rykk og napp. Hytt og pine.
Når man jobber med Start-uper, skjer ting litt i rykk og napp, og litt i hytt og pine. Og en del plutselig. Man må holde tungen beint i munnen, og stort sett konsentrere seg for å følge med i svingene. Å planlegge et tidsforløp med tradisjonelle milepæler er mest sansynlig bortkastet tid. Man hiver seg på de mulighetene man får til å vise frem prosjektet sitt, selv om akkurat denne delen ikke var planlagt før om noen måneder. Hvem bryr seg som det? Kjør presentasjon! Nei, ikke på den delen av selskapet.. Den andre! Den som vi sa vi ikke skulle satse på før i neste runde. Det gjelder å bare gjøre det. Si ja. Hopp på toget.
Sensario har en del ulike konsepter som beror på Sensarioteknologien, den ene av dem er SensarGeo. SensarGeo kan med sine sensorer varsle et mulig skred. Dette er helt ellevilt. Til en meget overkommelig pris kan man varsle ras med margin i alle rasutsatte områder, og plutselig var muligheten for å presentere denne banebrytende teknologien der. For hele Norge. Sammen med Sensario utviklet vi en visualisering av ni sensorer.
Vi laget en Live Sensor Reading, som i takt med sensorene viste alt fra bevegelse til lys, høyde, gyro, temperatur og mere. Sensariogutta kan gi sensorene til dem som lytter, slik at de med egne øyne kan se hvordan disse fungerer og hvor rask reaksjonen og kommunikasjonen er. En sinnsykt gøy jobb. Spesielt for nerdene som var involvert. Bilde av Live Sensor Readingen under, men vær obs på at sensorene ligger i ro, så det er ikke mye bevegelse på skjermen. Det hender at gutta tar seg en løpetur rundt i Nyskapningsparken med sensorene i lommene – og da!
Første presentasjon med livefeed gikk veldig bra. Responsen var over all forventning og noen dager etterpå kom selveste statsministeren og tilbrakte flere minutter med en sensor i hånden- og hørte på akkurat oss. På Sensario. Hørte på forklaringen om hvordan og hva sensoren de holder i hånden forteller på skjermen. Det er akkurat slik man får dem man vil til å stoppe opp foran akkurat oss, for å høre på hva vi har å si. Ved å visualisere ideer, ved å gjøre det håndgripelig.
SensarGeo der altså. Som veldig enkelt og veldig rimelig kan gjøre norske veier tryggere. Mye tryggere.
Mange baller i luften
Vi sa innledningsvis at dette ikke bare er én profil, men mange. Med sensarioteknologi kan man gjøre mer enn bare veier trygge. Foreløpig er også SensarHealth og SensarMarine på konseptualisering hos oss, og det er kjempespennende.
Å komme seg ut av bygningen
Noe av det mest verdifulle vi har mellom oss og kunden, er samspillet. Noe av det som skaper høyest verdi er når vi sitter sammen ute hos kunden, og jobber i deres omgivelser. Når vi får ta og føle på deres liv, deres tempo og deres tenke-, være- og handlemåte. Det er ikke bare oppstartsbedriftene som bør komme seg ut av bygningen, alle som jobber med oppstartsbedrifter bør også. I tillegg til at det er veldig nyttig er det også veldig gøy. Det er veldig godt for kreativiteten å holde hjernen skarp på nye inntrykk og måter å løse arbeidsdager på. Våre neurale baner i hjernen bobler og baner vei for nye koblinger når vi beveger oss fra en gründerpark til en annen.
Når Stormen med Stor S ødelegger
Klar for å teste ut navn og logo, og høste noen reaksjoner på det hele – trykket vi i full fart opp en liten skare med Supermannskjorter. Supermannskjorter fordi vi synes at Sensariogutta i veldig stor grad er Supermenn innenfor de segmentene i samfunnet de kan gjøre en forskjell. Varsle ras blant annet. Vi skulle kle oss i Supermannskjortene til suppemiddagen i Nyskapningsparken, og høste applaus og anerkjennende blikk for bra skjorte. Og logo. Og navn. Men den gang ei. Stormen ble for sterk, og festen ble avlyst. Vi tok en stille test for å se hvordan skjortene passet og om vi så bra ut som supermenn. Ja. Vi får definitivt brukt skjortene en annen gang.