Hovedlogo Kolbrun Retorikk

© 2010-2022, Kolbrun Retorikk AS | Orgnr. 911943123 | Personvernerklæring | Sitemap

Hugin & Munin og morgendagens teknologi

Detaljer

aug 31, 2018
Elisabet Kolbrun Hansen

Kategorier

Kunde

Raven AS

Hugin & Munin og morgendagens teknologi

Raven AS is a company established by UAV industry and R&D institutes with extensive experience in developing, testing and using unmanned aircrafts. The company focuses on autonomous and long-range, unmanned operations for commercial purposes, in addition to ordinary VLOS operations.

Slik beskrives Raven, som er eid av de tunge aktørene Norut, Maritime Robotics og E-Smart systems. Sammen driver de, gjennom Raven, droneteknologien fremover for et stadig mer interessert internasjonalt marked. Raven beveger seg smidig mellom kjent og etablert teknologi på den ene siden, og innovasjonsmiljøer med nytenkning og brukere i fokus på den andre.

Minste felles visuelle multiplum
Da vi jobbet med Ravens visuelle profil og logo gikk vi tilbake til historien om hvor Raven hentet sitt navn – inspirert av Hugin og Munin, Odins ravner. Man kan se det slik at Raven bruker dagens teknologi, slik vi ifølge norrøn mytologi brukte ravner før. «Om morgenenen sendte Odin ut sine ravner i verden, da de kom tilbake litt senere fortalte de herren sin om siste nytt». Les: Raven sender ut droner til feks inspeksjoner i ulendt terreng.
Tar man morgendagens teknologi og droner og fortidens mytologiske ravner og finner minste felles visuelle multiplum (mfm), så voila; grunnskissen til Ravens logo (bildet som er merket med brainstorming) The future raven.

Den visuelle gåten
Utelatelse av en bokstav slik at mottakeren må fullføre bildet selv. Når man forstår hva som er utelatt og hvordan det er fyllt igjen, kan mottakeren føle en slags tilfredsstillelse. Bokstaven V er tatt bort, men den er der fremdeles. I tomrommet. I retorikken kaller man gjerne dette en ellipse, mens man innen grafisk design snakker om designprinsippet positiv/negativ. Denne måten å fjerne en bokstav og siden erstatte den med vår mfm-venns nebb gjøres både for at logoen skal være et blikkfang og fange folks oppmerksomhet, og for at den lettere skal feste seg til minnet. Vi vil at folk skal huske denne logoen. Og nå; at det var vi som laget den.

Atlantic Offshore hovedlogo

Andre saker